Gendergeneuzel

De media staat er bol van en ik inmiddels ook. Nederland gaat plotseling massaal krampachtig genderneutraal doen. Her en der klinkt er enthousiast applaus: ‘eindelijk!’ Dat applaus is volgens mij van een handje vol mensen die uitzien naar een nieuwe hype en een aantal bij wie dit echt speelt. Nog geen 1 vinger aan 2 handen wat aantallen betreft. En ik vind er wat van.

De gemeente Amsterdam en de NS hebben reeds trots laten weten, mannen en vrouwen neutraal te zullen gaan aanspreken. Ik kijk met grote ogen en denk alleen maar ‘hoe idioot is dit?!’ Dat je je niet thuis voelt in je lijf en van geslacht wil veranderen is inmiddels een geaccepteerd gegeven waar een beetje zorgverzekering ook niet meer moeilijk over doet. Na zo’n heel traject ben je of man, of vrouw. Er wordt niemand getransformeerd in een ‘het’. Of een ‘hen,’ zoals de vrouwman die gisteren bij Beau v ED aan tafel zat. Voelt zich geen man en geen vrouw en wil aangesproken worden als ‘hen.’ Ik zag een kuiken aan tafel zitten en dacht alleen maar: ‘voer voor de psychiater.’ ‘Hen’ is reuze gelukkig dat Nederland de omslag aan het maken is naar genderneutraal, het kan ‘hen’ niet ver genoeg gaan. M’n genderneutrale broekrok zakte er van af. Waar gaat het over! Hoe dan ook, er staat in je paspoort dat je of man, of vrouw bent, of niet soms? 

Als kind klom ik in bomen, liep de meeste tijd met kapotte knieën, speelde met auto’s en kreeg die ook voor m’n 4e verjaardag, terwijl twinsis een pop cadeau kreeg. M’n eerste pop kreeg ik toen ik 12 was, omdat deliefsteomavandewereld alle kleindochters al ruim voor die leeftijd een pop cadeau gaf. Ik had een hekel aan jurkjes en rokken (nog steeds trouwens) en kleedde me het liefst zo stoer mogelijk. Geen kantjes, bloemetjes of andere specifieke meisjes toestanden voor mij. En niemand had er iets van, of trok bezorgd de wenkbrauwsels op en opperde een hormoonkuur met aansluitend een operatie. 

De verloofde vroeg gisteren, terwijl ik me zat op te winden over bovenstaande, of ik liever een jongen was geweest. ‘Ja,’ riep ik zonder twijfelen. Als jongen houdt de lichamelijke ellende wel zo’n beetje op als je je gebit gewisseld hebt, bij meisjes begint het dan pas. Je wordt ongesteld en iedere maand dat slagveld had me gestolen kunnen worden. Na het al dan niet baren van een paar koters, blijf je vervolgens ongesteld tot je 50e. Gelukkig heb ik daar niet heel veel last van, want ik heb sinds jaar en dag een pogostokje met hormonen, wat helaas weer nodig was voor de schade van het dragen en baren van de koters (bekkeninstabiliteit). 

Nu net na m’n 50e jeziethetniet komt daar het volgende om de overgangshoek kijken: opvliegers. Op de meest onmogelijke momenten verandert mijn lijf in een Armageddon, waar de vlammen ongecontroleerd uitslaan. Klam en zweterig in 0,8 seconden. Echt, ik kan er records mee verbreken. Maar vooral, hoe onhandig en onnodig wat mij betreft. Stel dat dat ooit nog over gaat, dan gaan m’n botten ontkalken en begin ik af te breken. 

De verloofde was het er niet mee eens. Hij moet zich als man tenslotte scheren en dat is ook een kudtklus. ‘Objection,’ riep ik, ‘ik scheer me ook het ongans, omdat ik je anders openhaal met m’n benen tegen die van u aan,’ en trok daarbij een triomfantelijk genderneutraal hoofd. Ik vind het prima dat ik vrouw ben, het ís gewoon zo dus ik heb daar nooit over nagedacht of een probleem van gemaakt. Werken heb ik ook altijd gedaan, slecht een paar jaar minder uren toen de jongens geboren werden, maar al snel was ik de kostwinner en zat Onslow met een zeer scrota op bank ziek te zijn. 

Maar goed, Nederland gaat genderneutraal worden en slaat daarmee aan alle kanten door. Nederland verandert en ik wind me erover op. In plaats van onze zorgen te maken over zaken die er écht toe doen, zoals het poolijs wat in rap tempo verdwijnt en eigenlijk alles in de natuur wat dood gaat en/of verdwijnt en niet of nauwelijks meer te herstellen is, maakt Nederland zich druk over genderneutraal zijn. Als we doorgaan zoals nu, zijn we over een aantal jaar inderdaad hartstikke genderneutraal. Hoera! Maar wat hebben we aan genderneutraal als de aarde niet meer bewoonbaar is, omdat we die al dan o-zo-hoera-heerlijk-applaus-gewenst genderneutraal om zeep hebben geholpen! 

Ja mensen, wáár maken we ons druk om?! 

22 thoughts on “Gendergeneuzel

  1. Gemeente Amsterdam die nog geen uitkeringsbetaling correct kan verrichten, NS die nog geen trein op tijd kan laten rijden….

    Misschien een goede afleidingsmanoeuvre om te maskeren dat ze niet kunnen wat ze zouden moeten doen…

    Liked by 1 persoon

  2. Een tijd terug zag ik een programma met een genderneutrale erin. Wat een problemen had die persoon, en net als jij dacht, ik voer voor de psychiater. Het hele gedoe doet mij wel denken aan de zwarte pieten discussie..Maar goed de man hier rijdt voor de ns, hij roept altijd heel beleefd en correct om in de trein maar moet nu zijn praatje wel aanpassen…zulke flauwekul dit allemaal. Trouwens ik weet niet hoe jij het thuis hebt maar wij hebben hier genderneutrale wc”s in huis..al jaren 😉

    Liked by 1 persoon

  3. Zottigheid ten top. Amsterdam die weer denkt dat de restvan NDL met open mond naar ze kijkt WANT DAAR LOPEN ZE VOOROP . Echt wat een idioterie En bij de NS hebben ze weer een reden na blaadjes op de rails om niet op tijd te rijden Iets van i.v.m met genderneutraal hebben we enige vertraging.Ik hoor ze het al door de speakers zeggen. Matteklap zijn ze …

    Liked by 1 persoon

  4. Ik ben zo blij dat ik niet de enige ben. Had gisteren ook een stukje geschreven maar toch weer weggehaald, ben bang om verkeerd begrepen te worden. Ik weet zeker dat geen ander land dan NL zo bezig is.
    Lijkt mij vreselijk als je in een verkeerd lichaam geboren bent of als het je kind betreft.
    Maar er zijn heel veel dingen die vreselijk zijn als je ermee geboren bent.
    Moeten we daar allemaal bovenop duiken?
    De natuur is zo; je hebt mannetjes en vrouwtjes. Klaar.
    Om nu de taal en weet ik veel wat te gaan veranderen?
    Ik schreef gisteren ook, ik haalde het weer weg, over winkelcentrum in vorige woonplaats waar overal een pad voor blinden was aangelegd en in de 13 jaar dat ik daar gewoond heb heb ik er nooit 1 gezien.
    Wel was het onmogelijk om daarop te lopen, te rijden met kinderwagen, rolstoel of rollator.
    Ben ik nu gek of is zo een pad onzin en een grote last voor heel veel mensen?
    Ik bedoel ermee te zeggen dat we ons hier maar moeten aanpassen aan de minderheid en dat is onzin.
    In veel gevallen dan.

    I

    Liked by 1 persoon

    1. Ik schreef het wel op want dat mag van m’n therapeut en van mezelf. Veel mensen knikken instemmend terwijl ze het er niet mee eens zijn, maar geen eigen mening mogen of durven hebben.
      Zo’n blindenpad is ook zeer sociaal wenselijk en idd: geen blinden te zien. Mss zijn wíj wel blind en is het pad voor ons bedoelt!
      Ondanks alles stond ik vanmorgen onder de douche toch ook weer m’n benen te scheren…

      Like

  5. Ik ben het helemaal met je eens en je hebt het weer eens schitterend en humoristisch verwoord. Het is gewoon tenenkrommend en de meeste mensen zien het met lede ogen aan.

    Liked by 1 persoon

  6. Dit gender-geneuzel is vooral een komkommertijd-item. Als A’dam en NS deze verandering van woordenschat stilzwijgend had doorgevoerd, had er geen hond over gesproken. Maar ze moeten zonodig zichzelf op de borst kloppen. Domme ijdelheid. Bij dit item moet ik altijd denken aan toiletten op vliegtuigen. Geen haan (en kip en hen) die er naar kraait. Zelfs niet op de drie Midden Oosten Airlines. En ook op de meeste naturisten-campings hangen geen bordjes met M of V. Ook Marokkaanse campings zijn gender-neutraal.

    Ik ben het er trouwens niet mee eens dat alle mensen die worstelen met hun gender rijp zijn voor de psychiater.

    ps Grappig dat de spellingcorrector ‘gender’ steeds maar verbetert in ‘zender’ of ‘genre’.

    Liked by 1 persoon

    1. Oh nee, dat bedoel ik ook niet! De ‘hen’ die gisteren op tv was en als ‘hen’ aangesproken wil worden, díe is rijp voor de psych. Dat mensen in de knoop zitten met hun man/vrouw zijn, dat snap ik en het is goed dat daar een oplossing voor is.
      Ik hoop dat de hype na de komkommertijd weer overvliegt.

      Like

  7. Lol, nou is het natuurlijk niet zo dat transgenders ‘liever een jongetje zouden willen zijn’ (of een meisje) maar ik snap je punt. Ik vind het prima als er met een kleine aanpassing een kleine groep mensen blij gemaakt kan worden, zolang dat niet ten koste gaat van de meerderheid. Maar ik wil best met reiziger aangesproken worden als hen daar gelukkig van wordt ;).

    Liked by 1 persoon

    1. Dat bedoelde ik ook niet idd, maar het gaat er mij om dat ik dit alles zwaar overtrokken vind en we achter een heel klein aantal mensen aanrennen en het grote geheel vergeten wordt. Getrut vind ik het.

      Liked by 1 persoon

Roept u maar!

