(G)één april

Imagine: Lov’je belt de politie op 1 april rond 21.00 uur, want we hebben een langwerpig bewegend geschubd ‘iets’ gevonden tussen de buitendeur naar de tuin toe en de deur kan niet meer open.  

 

“Met de politie, waarmee kan ik u van dienst zijn?”  We hebben denk ik een slang in huis en het is geen tuinslang. “Hoe ziet de slang eruit?” Nou lang, geschubd en het beweegt ook als een slang. Ook moet u weten dat we net (5 dagen reeds!) terug zijn uit Jamaica… “Oh ja dat zou kunnen. Waar woont u?” Daar-en-daar op het Slangekruid, antwoord Lov’je. Terwijl ie dat zegt, stik ik er bijna in. Slang. Slangekruid. 1 april. Hoe ongeloofwaardig komt dit over? Dat vindt de politie ook: het is stil aan de lijn. “Ik verbind u wel door met de dierenambulance, daag!” 

Bij de dierenambulance hetzelfde riedeltje en hetzelfde ongeloof. Lov’je klinkt serieus doch laconiek en de dierenambulance beloofd te komen om de slang op te halen. Lov’je hangt op en wij buigen ons op de deurmat door onze knieën en maken foto’s voor het nageslacht en overige ongelovigen.  

 

Telefoon! Ja met Zara! “Met de dierenambulance, heeft u ons zojuist gebeld?” Ja dat klopt, we hebben een slang in huis en het is echt waar. “Ah, dus toch. Het klinkt namelijk nogal ongeloofwaardig op 1 april op het Slangekruid een slang denken te zien.” Krek, maar het is echt waar dus KOM DIE SLANG NU MAAR HEEL SNEL HALEN! “Goed goed, we komen eraan.”

De slang verdwijnt ondertussen uit beeld. Voor mij reden genoeg om me terug te trekken op de bank, met m’n benen al dan niet in compromitterende houding, zo hoog mogelijk richting m’n nek op te slaan. Bah, dit is geenszins grappig. Daarbij, we zijn al ruim 5 dagen thuis, dus dat beest kronkelt hier al 5 dagen op z’n gemakje rond. 

De meneer van de dierenambulance komt en ziet ook dat het inderdaad een slang betreft. Het beest heeft zich omhoog gewerkt in de deurpost en ziet er angstaanjagend groot en vervaarlijk uit. Slang wordt gevangen en in een plastic bak gelegd; deksel erop en klaar. Dat vinden wij weer iets te snel, want we willen nog een foto maken. Niemand zal ons anders geloven en achteraf wij onszelf misschien ook niet. Deksel dus weer van de bak. Daar ligt slang, op de krant met aanbiedingen op het paasbrood van de Aldi, opgekruld zich schikkend in zijn lot.  

 

Slang is regelrecht met ons meegereisd uit Jamaica in de koffer van Lov’je. Die heeft nl open op de grond gestaan in ons huisje daar en bij thuiskomst ook een dag open in de woonkamer. Daarbij, mijn koffer is leeg en dicht geweest en ik heb die thuis in m’n eigen huis ontruimd en opgeruimd. Het bleek om een rattenslang te gaan, ongevaarlijk voor de mens want niet giftig ofzo. Hij eet muizen, mensenvoeten en ander klein gespuis om zich in leven te houden. Prima, maar dat maakt voor mij niet veel uit. Een slang is een slang en ik vind ’t meer dan smerig en eng om zoiets ‘gezellig’ rond te hebben kruipen in de woonkamer bij Lov’je. Ook het idee dat ik er ’s nachts zomaar op heb kunnen stappen in ons huisje op Jamaica, bij het plegen van een plas… gruwelijk!

Afijn, het was een heel avontuur. Ben bijna weer aan vakantie toe na zoiets. Komend weekend een extra dagje vrij want het is het Pasen, het feest met de eieren. En laten slangen nu ook eieren leggen…. 

17 thoughts on “(G)één april

  1. Volgens mij is het best koud in de bagageruimte van een vliegtuig op grote hoogte … Dieren die meereizen hebben apart gedeelte … Taai beestje of ontsnapt bij de buren? Wij vonden er ooit een in de straat, met giftige felle kleuren … Brrrr hebben jullie nog mazzel dat beestje niet door douane is opgemerkt … Smokkelaars. Broer ontdekte in Maleisië enorme spin in badkamer … Die was zelfs voor maatstaven personeel “groot”. Die arriveerden na SOS-oproep in eerste instantie met spuitbus … Te grote spin … werd uit raam in zee gegooid. Ik blijf thuis bij 3 muizen die door de kamers rennen als ik in bed lig en man nog even hondje uitlaat. Dochter op de bank zag het driespan door de kamers racen …. Tussendoor horen we ze rennen door ruimte tussen plafond en bovenverdieping … Eerst dachten we kat of vogels op dak aanbouw. Dat muizen zoveel lawaai kunnen maken …

    Like

    1. Het is idd fris in bagageruimte in vliegtuigen, maar de inhoud vd koffer is warm genoeg om te overleven. Kleding was nog behoorlijk warm bij het uitpakken. Alle koffers gaan door een scanner op Jamaica, we hadden liever gehad dat ie er daar uitgefilterd was want dit was niet grappig. Spinnen vind ik ook ranzig, muizen niet. Wij zijn ook helemaal niet gewaarschuwd voor slangen oid, zal Arke inlichten dat dit mss toch wel handig is…

      Like

  2. Ai jakkes ….. voor muizen ren ik niet weg maar een slang …… gatsie. Kan me wel heel goed indenken dat ze jullie eerst niet geloofden: 1 april, slang, Slangekruid ….

    Like

  3. Stel je trouwens eens voor dat je vriend in de Schorpioenstraat of aan de Krokodillenlaan had gewoond. Nee, dan zijn jullie nog goed weg gekomen 🙂

    Like

Roept u maar!

