In besloten kring

Maandagochtend 28 oktober is Denzel met een rotklap tegen zijn mooie hondenbekje naar de eeuwige groene weiden getorpedeerd.
We hebben hem dinsdagmiddag 29 oktober in besloten kring gecremeerd.
Dat was nogal wat.

Onze vorige hond hebben we na het spuitje wat zijn leven beëindigde gewoon bij de dierenarts gelaten die verder voor de crematie heeft gezorgd. Hij werd met andere dieren tegelijk gecremeerd tenminste, dat is ons toen verteld. Ik neem aan dat ze hem niet tot veevoer hebben verhakseld, maar tegenwoordig weet je het maar nooit.

Denzel was een ander verhaal.
Sowieso de hele periode waar we als gezin in zitten.
Het is voor ons allemaal een emotionele tijd met de scheiding. Juist Denzel was degene die alle dagen, hoe verdrietig ik ook was, blij was om me te zien en dat ook enthousiast liet blijken.
Hij sprong dan met een rotvaart op schoot, zette z’n pootjes tegen m’n borst en lebberde m’n hele gezicht af. Mascara op m’n knieën en dagcreme foetsie, maar Denzel was de enige die dat mocht en dus ook deed. Als ie klaar was, of als ik het wel genoeg vond dan zuchtte ie eens diep, legde z’n oortjes tevreden in z’n nek en drapeerde zich languit op m’n schoot.
Wij merken dat we dit ritueel in deze periode nu nodig hebben, want normaal zijn we nooit zo sentimenteel met onze huisdieren die overlijden.

Dinsdag aan het begin van de middag haalden we hem met z’n vieren op bij de dierenambulance in Oegstgeest.
Zij hadden hem meegenomen na de aanrijding en opgebaard in de vriezer.

We kregen Denzel in een bodybag mee, met het advies om hem daar vooral ook in te laten.
Stijfbevroren en met de linkerkant van z’n koppie vol met bloed zag hij er nu niet zo lekker uit om hem in z’n mandje achterin de auto te leggen.
Het was raar om hem achterin te hebben. Hij gaf voor het eerst niet over tijdens het autorijden (duh), want altijd als er 4 pootjes tegelijk los kwamen van de grond dan ging Denzel over z’n huigje en kotste hij z’n maaginhoud over me heen.
Dat scheelde dan weer op weg naar het crematorium, hij lag waar hij lag en gaf geen krimp.

Bij ’t crematorium aangekomen, tilde almost Ex Denzel naar binnen waar een keurig in het zwart geklede jonge crematorium meneer ons voorging naar de aula.
‘Legt u hem daar maar neer’, zei hij tegen almost Ex, die vervolgens Denzel voorin de aula op een soort ‘baar’ neerlegde.
Nog steeds in de bodybag want als het beestje gaat ontdooien wordt ’t een snufje onsmakelijk op de baar, vooral alle dode dieren na hem.
crema-3

De aula bestond uit 3 rijen stoelen en ook aan de zijkant van de zaal stonden stoelen. Op de achtergrond klonk zacht muziek die de grafstemming extra kracht bij zette.
‘We hebben geen spreker geregeld’, zei ik tegen de crema-meneer.
‘Niet erg’, zei hij vriendelijk en glimlachte naar me.
Crema-meneer liet ons vervolgens alleen bij Denzel, zodat wij afscheid konden nemen.
Daar stonden we dan.
crema-4

Pleegdochter en ik zegen op een stoel neer, Dion en almost Ex stonden een beetje bij Denzel en aaiden hem nog es over z’n koude koppie.
‘Een lied’ sprak ik geëmotioneerd. ‘Lichtstad met Uw paar’len poorten’ opperde ik tegen niemand in ’t bijzonder. Da’s echt een kaskraker met een top 10 notering tijdens vele uitvaarten. Het ging em niet worden…
Dochter floepte ‘Waarheen leidt de weg’ van ons aller Mieke Telkamp eruit, waarna ik het met een snik begaf.

De slappe lach.
En niet zo zuinig ook.
’t Is allemaal van de stress’, hikte ik, ‘en ’t komt er nu uit’.
Dochter veegde ook door haar ogen, want ook zij had het begeven.
Discreet verliet ik snikkend de aula en probeerde tot zinnen te komen in de kamer ernaast.
Die kamer ernaast stond vol met urnen voor ‘u noemt het en er is een urn voor’ waar we onze ogen uitkeken naar wat er mogelijk is voor huisdieren als zij tot as vergaan zijn.
crema 5

De crema-meneer vroeg wat we wilden.
‘Kan ie door de midden?’ vroeg ik, ‘want we wonen apart’
Dat kon warempel.
Dus zochten Almost Ex en Dion een urntje uit en liet ik het nog even voor wat het was.
‘Is het goed, als hij vanmiddag nog gecremeerd wordt?’ vroeg crema-meneer en dat vonden wij wel prima. Deaud = deaud en hij gaat er niet van terug komen als we hem verder laten ontdooien en wachten op dat wat nooit komen gaat.

Donderdagmiddag heb ik Denzel’s as opgehaald.
Alleen.
Crema-meneer vroeg of ik inmiddels ook een urn uitgezocht had. Dat had ik natuurlijk niet, want ik kon weer eens niet kiezen en dus kreeg ik mijn helft van z’n as in een blikje.
Ik heb daar toch gewoon zitten snikken om Denzel.
Om alles eigenlijk.
Voordat ik wegging vroeg crema-meneer of hij nog iets kon doen.
Ik vroeg of ik nog iets mocht opschrijven in het condoleanceboek. (Ook ziets, een heus condoleance boek, maar wat was ik er die donderdag toch ook zo verdrietig blij mee.)
Want Denzel was Denzel en ik wilde nog 1 keer z’n naam noemen zodat ie nooit vergeten wordt.
crema-1

8 thoughts on “In besloten kring

  1. Aggos… Ik kan me idd goed voorstellen dat dit de druppel was en dat jullie met zijn allen nogal van slag waren. Een heel vervelende, emotionele periode en dan zoiets. Kun je er gewoon niet bij hebben 😦

    Like

  2. Ik vind het ongelofelijk, zo’n grote aula voor dieren, ik zie me al met 10 man afscheid komen nemen… Maar ach, het blijft natuurlijk verdrietig. Heel erg verdrietig zelfs. Wat zal je ‘m missen..

    Like

  3. Alles bij elkaar is het natuurlijk ook overdreven dat dit in deze uitgebreide vorm mogelijk is voor dieren. Vind ik.
    Wij wilden Denzel cremeren en terug hebben, dat was de opzet. Dat we uiteindelijk de kans kregen om het zo uitgebreid te doen is prima en ws nodig in onze situatie. Ik had het niet erg gevonden als we ‘de aula scene’ hadden overgeslagen 😉

    Like

  4. Zo’n aula voor dieren vind ik ook wel Over The Top… , maar in dit geval heiligt het doel de middelen dan maar.
    Heel verdrietig, en wat zullen jullie Denzel missen 😦

    Like

  5. Pingback: Prolaps | Zara

Roept u maar!

